internet hry ostatní hw&sw mobile sms&mms politika povídky

DonBahno - překladatel reklamštiny

NAD TELEFÓNICOU JSEM UŽ DÁVNO ZLOMIL HŮL. PODVODNÉ PRAKTIKY O2 VÁŽNĚ ŠKODÍ VÁM I VAŠEMU OKOLÍ!

pozor na nevyžádané balíčky u O2!

Rubrika internet
Ještě jste neodhlásili pevnou linku? V takovém případě si budete muset dát obzvlášť velký pozor, protože Telefónica už nějaký čas najela na jednu pěkně sprostou praktiku, kvůli které můžete přijít o spoustu peněz. Vyřešit se to dá hned dvěma způsoby – nejbezpečnější bude odhlášení pevné linky, druhá varianta znamená chovat se obezřetně.
Když se před nedávnem T-Mobile rozhodl začít provádět svým klientům nevyžádané aktivace různých služeb, které maskoval jako jejich ochutnávku, strhla se kvůli tomu velká mela, která nakonec vyústila v to, že si T-Mobile vykoledoval trestní oznámení, které ale před pár dny bylo pěkně hnusně uloženo k ledu, přesto ale efekt to mělo – T-Mobile od této sprosté praktiky upustil a pokud už chce někomu nabídnout ochutnávku, tak mu ji také po skončení bezplatného období ihned deaktivuje, takže klient není okraden.

Telefónica se v tom nějak zhlédla, moc se jí to zalíbilo, a vzhledem k tomu, že tento mamutí kolos je absolutním přeborníkem či dokonce králem v okrádání a zlodějských praktikách, zařadila tento postup do svého sortimentu. Zákazníci T-Mobile měli to štěstí, že pokud se na nich T-Mobile obohatil, tak se zpravidla nejednalo o žádné závratné sumy. Přeci jen, "zvýhodnění" Pevná+ či Surf+, která byla nejčastěji aktivována, nemají zrovna závratný měsíční či týdenní poplatek, takže se to ještě dalo s velkým sebezapřením zkousnout, případně úspěšně vyreklamovat, u Telefónicy je situace diametrálně odlišná.

U Telefónicy je to o to horší, že ona tuto praktiku uplatňuje prakticky jen u pevných linek. Zaměstnanci Telefónicy mají nařízeno, že musí za měsíc prodat určitý minimální počet O2TV, ADSL či pevných linek a pokud tento limit nesplní, brzy se dočkají výpovědi. Někteří zaměstnanci jsou féroví, někteří ale féroví nejsou a kvůli strachu z vyhození z práce či z přílišné loajality k firmě se rozhodli toto nařízení plnit "po svém". Vyhlédnou si v systému zákazníka pevné linky, a když zjistí, že klient neodebírá třeba ADSL nebo O2TV, pošlou mu samoinstalační balíček, aniž by si předtím vyžádali od zákazníka souhlas.

Klient pak, ačkoli si nic neobjednal, vyrazí na poštu, samoinstalační balíček převezme a rázem se o tom Telefónica dozví a má další ovečku chycenou do pasti. Zákazníkovi pak nezbyde nic jiného, než se obrnit trpělivostí a vyrazit to reklamovat, přičemž jak je známo, průběh reklamací u O2 je opravdu hrůzostrašný až katastrofický. Proto bych chtěl všem doporučit, aby rozhodně nepřebírali jakékoliv nevyžádané balíčky od Telefónicy. Z lístečku, který Vám přijde do schránky nemusíte toho odesilatele zjistit, na poště by neměl být problém s dotázáním se, kdo je ten odesilatel. Jakmile zaslechnete Telefónica O2, odmítněte to.

Pokud jste balíček převzal(a), či jej někdo převzal za Vás, nemusí to být ještě pořád ztraceno. Držte se jedné zásady, a to obzvláště v případě ADSL – nic nezapojujte! Když budete nevyžádanou službu reklamovat, Telefónica bude v první řadě vyhodnocovat, zda byl na Vaší lince provoz. Pokud jste ADSL zapojil(a), tak na něj přestane být pohlíženo jako na nevyžádanou službu a pokud jej budete chtít zrušit, budete tak muset učinit písemně a tím pádem se průběh reklamace zdrží. Samozřejmě na ADSL/O2TV nainstalovanou technikem není pohlíženo jako na nevyžádanou službu. Nesetkal jsem se ale zatím naštěstí s případy, kdy by nějaký technik chodil po bytech a zapojoval tyto služby klientům bez jejich souhlasu, přesto bych se ale příliš nedivil, kdyby se takové případy začaly stávat.

Co se týče O2TV, u ní je situace trochu jednodušší. Pokud používáte ADSL a zapojíte si nevyžádanou O2TV, Telefónica není schopna zjistit, zda zákazník O2TV využil či nikoliv. Pokud ale využijete některou z placených dodatečných služeb, jako například videotéku, tak se tím prozradíte a tím pádem přestává být na službu pohlíženo jako na nevyžádanou. Přesto bych ale doporučoval O2TV raději nezapojovat, abyste měli usnadněnou možnost reklamace. Samostatná O2TV bez ADSL ale zřejmě půjde identifikovat podle provozu.

Obzvlášť pikantní zradou může být nevyžádaná aktivace kombinací O2 Duo Mobil či O2 Duo či Trio. U Duo a Trio platí v zásadě to samé, co pro ADSL – rozhodně nic nezapojujte, jinak Telefónica vyhodnotí provoz a reklamaci nebude možno podat telefonicky, ale jen písemně. Za úplně nejhorší věc, která se Vám u O2 může přihodit, bych jednoznačně označil nevyžádanou aktivaci O2 Duo Mobil.

Věřím, že málokdo by byl nadšen, kdyby mu byl dosavadní tarif či předplacená karta bez jakéhokoliv oznámení přenastavena na jeden z nevýhodných kreditních paskvilů O2 Simple s příšernou tarifikací 60+30. Naštěstí se tomuhle dá předejít – pokud využíváte mobilní služby u Vodafonu či T-Mobile, tohle se Vám stát naštěstí nemůže. Naštěstí je obrana celkem snadná. Stačí to telefonicky reklamovat a tam si operátor ověří v dokumentech, jestli jste podepsal(a) smlouvu na tuto službu a pokud ne, reklamace bude zdárně dokončena.

Pokud s reklamací nevyžádané služby uspějete a nebudete tak nuceni narvat do chřtánu nenasytné Telefónicy peníze za nevyžádané služby, stejně se budete muset smířit s tím, že se nevyhnete uhrazení poštovného za vrácení balíčku na pražskou adresu Telefónicy O2. Od Telefónicy opravdu nemůžete očekávat, že Vám ty náklady uhradí, jedinou kompenzaci, kterou Vám nabídne, bude pouhých chabých 30 volných minut a to ještě o víkendu. Jak úžasné!
DonBahno | 28.05.2008, 19:44:00 | trvalý odkaz | novější | starší | známka
pošli na vybrali.sme.sk Přidej odkaz na Bookmarky.cz Přidat.eu záložku

Komentáře (12)

Tip: Číslo ve hranatých závorkách [] vytvoří odkaz na jiný komentář. Avatary povoleny, OpenID podporováno. Pište prosím k tématu a vyvarujte se psaní vulgárních výrazů, autor si vyhrazuje právo takové komentáře smazat. Vaše IP adresa NEBUDE zobrazena.
1
Valheru | 29.05.2008, 18:47:25 | [X]
Avatar nenalezen
Toto je otázka pro pro právníka.Musím nevyžádaný balíček vracet ???
2
DonBahno [openID] | Mail | WWW | 29.05.2008, 21:00:49 | [X]
Avatar nenalezen
[1] Ve Vašem zájmu bych jednoznačně doporučoval nevyžádaný balíček vrátit, protože jeho převzetím začíná fakturace nevyžádané služby s balíčkem související. O2 to má takto formulované v podmínkách. Zkuste se obrátit na právníka, teoreticky zde je šance, že není nutno nevyžádaný balíček vracet. Divím se ale, že by to Telefónica riskovala.
3 S tím vracením je to zajímavá otázka.
ivzez | Mail | WWW | 31.05.2008, 08:57:44 | [X]
Avatar nenalezen
Logicky by se nikdo neměl "obohacovat na něčí úkor", a to i v případě, že mu Telefónica něco pošle bez objednávky. Dalo by se očekávat, že člověk prostě neobejdnaný balíček nepřevezme. To by ovšem šlo aplikovat pouze u balíčků určených do vlastních rukou. Ostatní balíčky může v dobré víře převzít rodinný příslušník nebo soused.

Otázkou je, zda lze po příjemci neobjednaného balíčku/služby požadovat, aby nevyžádaný balíček odnesl na poštu, vystál frontu a na vlastní náklady odeslal Telefónice. A pokud by to už udělal, neměl by nárok na úhradu nákladů a ztraceného času?

Myslím, že si Telefónica svým tlakem na operátory zadělává na pěkný průšvih.
4 Objednávky ADSL
ivzez | Mail | WWW | 31.05.2008, 09:22:31 | [X]
Avatar nenalezen
Systém telefonických objednávek sice umožňuje rychlejší zapojení služby, přesto není nejlepším řešením. Naprostá většina uskutečněných objednávek bude v pořádku. Může se ale stát, že někomu službu ze zlomyslnosti nebo jako "dobrý" vtip objedná někdo jiný.

Telefónica by měla všechny objednávky před zapojením služby kontrolovat (má k dispozici nahrávky hovorů). Služby se závazkem by měla zapojit jen na základě písemné objednávky, ev. (na vlastní riziko) na základě hovoru, v němž zákazník slíbí do 15 dnů zaslat podepsanou objednávku.

Pokud to nedělá, může očekávat zvýšený počet žalob od nespokojených klientů.
5
DonBahno [openID] | Mail | WWW | 01.06.2008, 08:52:25 | [X]
Avatar nenalezen
[3] Ano, dá se to kvalifikovat jako nezákonné obohacení. Telefónica to musí mít dobře ošéfované, protože kdyby neměla tu jistotu, že se jí ten nevyžádaný balíček vrátí, tak by si je netroufla takhle posílat těm, co nemají o službu zájem.

Bohužel, náklady vzniklé vrácením balíčku na adresu Telefónicy musí uhradit klient. Telefónica je ochotna to klientovi kompenzovat maximálně třiceti volnými minutami. Změnit se to může až tehdy, když by to nějaký klient hnal k soudu.

Ale kdepak, O2 to má dost propracované, takže si takový tlak může dovolit. Pokud zaměstnanec nezvládá prodat nebo vnutit určitý počet O2TV/ADSL/ pevných linek, je vykopnut a na jeho místo má Telefónica připraveno v záloze minimálně 10 dalších uchazečů. Nábory zaměstnanců probíhají nepřetržitě a stále se hlásí spousta lidí. O zaměstnance O2 vážně nemá nouzi. Horší ale je, že se to tam střídá jak na běžícím pásu a drtivá většina zaměstnanců jsou nováčci, kteří jsou ve firmě maximálně pár měsíců.

[4] Ono je to trochu jinak. Pokud si někdo objednává ADSL/O2TV telefonicky, je kontrolováno číslo, ze kterého volá. Pokud se neshoduje s číslem, na které chce klient službu zapojit, probíhá ještě ověření klienta podle referenčního čísla z vyúčtování. Nemůže se tak stát, že by mohl někdo ze zlomyslnosti objednat někomu nějakou nevyžádanou službu.

Tento článek se vůbec netýká případů, kdy zákazníkovi objedná někdo jiný nevyžádanou službu, takové případy jsou téměř vyloučené - probíhá ověřování. Píši zde o tom, jakou praktikou si někteří zaměstnanci pomáhají k splnění limitu pro prodej. Neříkám ale, že to dělají všichni.

Písemná objednávka není nutná, stačí ústní souhlas.
6 Já vím, že se telefonické objednávky ověřují,
ivzez | Mail | WWW | 01.06.2008, 15:32:56 | [X]
Avatar nenalezen
ale měla jsem na mysli kamaráda "žertéře", který by službu mohl objednat během návštěvy. Když jsem já před rokem a půl objednávala InternetExpres, stačilo, že volám z čísla, pro něž objednávám, a že znám své jméno (to by ten "kamarád" znal také). Na referenční číslo se mne neptali.

Máte pravdu, že "výběrová řízení" na pozice operátorů probíhají nepřetržitě, a že "za dveřmi stojí zástup zájemců". Neustálé střídání operátorů ale má pro Telefónicu O2 i řadu nevýhod.

O2 si asi zatím neuvědomuje, že neustálá školení nových zaměstnanců nejen něco stojí, ale že noví operátoři těsně po zaškolení (nebudou-li podvádět) budou mít ještě nižší počet objednávek, než ti propuštění.

Jenže náklady na zaměstnance jsou položka jedna a zisk z nově uzavřených smluv položka druhá. Na mne to působí dojmem, že si Telefónica neumí dát některé zcela zjevné údaje do souvislostí.

Pro mne jako firmu by bylo zajímavé sečíst náklady za výběrová řízení, školení nových operátorů a za reklamu a výsledek potom porovnat se ziskem z NOVĚ uzavřených smluv. Myslím, že u O2 by to příliš výhodně nevyšlo.
----------------
[3], [5]: Je otázka, jestli podvádějící operátory zajímá, co a jak má Telefónica "ošéfováno". (Balíčky přece objednávají a nechávají zasílat oni.)

Člověk (operátor), který je schopen podvádět jak zákazníky, tak nadřízené, se zřejmě nebude právní otázkou zabývat.

Jedna věc je tlak O2 na zaměstnance, aby za směnu vykázali určitý počet uzavřených smluv. Druhá věc je poctivost, loajalita a soudnost zaměstnanců. Kdyby si vážili sami sebe, nepodváděli by.

Docela by mne zajímalo, jestli operátor, který takto podvádí, o své "práci" někdy přemýšlí. Kdyby si uvědomil, kolik problémů svým jednáním může zákazníkům (i svým nadřízeným) způsobit, možná by tak nejednal.

Já osobně bych radši odešla sama.
7 Omlouvám se,
ivzez | Mail | WWW | 01.06.2008, 15:38:04 | [X]
Avatar nenalezen
že jsem téma poněkud rozvedla. Já vím, že se v článku zabýváte operátory. Ale zdálo se mi, že "objednaný" balíček může přijít i z jiného důvodu, že nemusí jít vždy jen o podvod operátora.
8
DonBahno [openID] | Mail | WWW | 01.06.2008, 16:25:41 | [X]
Avatar nenalezen
[6] To by byl hodně špatný žert, doufám že nikdo snad není tak škodolibý, aby takové hloupé fóry uskutečňoval.

Také nechápu, co takovým přístupem Telefónica sleduje. Asi má tu představu, že si přeje, aby u ní pracovalo stádo ovcí, které budou poslušně plnit plán na 120 % a tak podobně a dokud takové přespříliš loajální zaměstnance nezíská, tak bude neustále pořádat další a další nábory, aniž by si uvědomovala neefektivitu takového jednání.

Myslím, že zaměstnanci v tom všem musí umět chodit. Pokud by jim hrozilo, že za takovéhle jednání budou potrestáni, určitě by se k takovým praktikám neuchylovali. Pro některé zaměstnance je jednoduše prioritou se za každou cenu udržet v práci a tak jsou ochotni si k tomu dopomoci ne zrovna košer metodami. O2 takové podvody toleruje, protože se mu to vyplatí. T-Mobilu nevyžádané aktivace také prošly, tak v Telefónice ztratili zábrany a rozjeli to také.

[7] Vždyť se nic nestalo, Vaše příspěvky nebyly úplně mimo téma. Máte pravdu, vždy se nemusí jednat o podvod operátora, ale většinou se tak právě děje. Případy, kdy v tom nemá prsty operátor, jsou spíše výjimkou, než pravidlem.
9
paranid | 02.06.2008, 10:05:47 | [X]
Avatar nenalezen
To by mě zajímalo, jak je to ve vztahu k Občanskému zákoníku §53
(9) Pokytuje-li dodavatel plnění spotřebiteli bez objednávky, není spotřebitel povinen dodavateli jeho plnění vrátit ani jej o tom vyrozumět.
10 objednávky z telesales
- | 08.06.2008, 22:56:01 | [X]
Avatar nenalezen
Férovost operátorů končí tam, kde začínají jejich hypoteční splátky. Jsem zaměstnanec O2 a z této společnosti po dlouhé době odcházím. Bohužel přesně vím, jak to v O2 začalo fungovat. Když se prestižní zaměstnavatel a operátor Eurotel začal slučovat s Českým Telecomem do Telefónicy O2, slibovali nám šéfové, že zmizí titěrné texty pod čarou, nabídka služeb se zjednodušší, zmizí různá ale a budeme mít mraky příslušenství a telefonů. A co se stalo místo toho? Začalo bolestné slučování, nepřipravené, narychlo spíchnuté a minimálně rok látané, aby to před zákazníkem fungovalo jako jedna firma. Nešly systémy, protože IT specialisty firma vyházela, modří neznali žluté služby, protože je nikdo pořádně neproškolil a neměli praxi a to samé opačně, žlutí neznali "modrou". V té době to řada zaměstnanců nevydržela a buď rovnou své šéfy či celé O2 poslala do pr..le a šla raději pryč, než neustále omlouvat o2 před zákazníky. V té době jsme začali nabírat masy zaměstnanců a zřejmě část callcenter se začala outsoourcovat. Ve jménu akcionářů se začaly utahovat kohoutky, takže: šetříme, kde se dá, marketingové předměty staré a drahé, plány na prodej vysoké. V O2 funguje skvělý odměňovací systém: je budget na platy. Když se jeden měsíc zadaří plnit plán, hrozí, že by se na mzdách vyplatilo více, než kolik je v budgetu, proto se plán buď navýší nebo se za stejnou položku plánu (aktivace, převod z karty na paušál, ADSL apod.) vypíše míň peněz. Statisticky má 125 lidí ze sta mobil. Plány máme ale pořád takové, jako by mobil mělo 5 lidí ze sta. Tím se dostávám zpět k první větě: aby si operátor na telesalesu či zaměstnance prodejny vydělal, musí splnit plán. Ve jménu plánu se v o2 děje vše. Každý den zaměstnanci píší vedoucímu, kolik toho na prodejně udělali, ten to píše dalšímu vedoucímu a ten zase dalšímu. Vedoucí, místo aby večer odpočíval s rodinou píše SMSky s procentama. No a plán se honí jak to jde. Někde se prodávají Go karty Vietnamcům, někde Rusákům, někde cikánům, všichni tihle je berou po kvantech a šmelí je dál. Dokud dceřinné karty Tandem plnili plán (jejich aktivace), rozdávali je prodejci po stovkách zákazníkům. Tehdy byly zadarmo, tak proč ne. Pak Eurotel, možná už O2 za ně zavedl poplatek 22,60 za jednu tandemku. To už se vnucuje hůře. Na jedné prodejně vymysleli, jak splnit plán i tak: tandemky aktivovali asi na 3 soukromých číslech a hned po aktivaci ji zrušili. Za měsíc jich takhle naaktivovali asi 300. Po měsící nebo dvou jim na to přišli a skoro všichni letěli. No a operátoři Telesales to vzali za podobný konec: posílají neobjednané samoinstalační balíčky ADSL. Podobně to funguje i u SaveMaxu, podobním wohnoutům zaštitujících Telefonicu. Taky mají plán, tak odchytávají lidi kde všude a ve jménu dárku nechávají blbce, aby podepsali paušál. Ti bystřejší prozří druhý den a podle zákona to do 14 dní zruší, ti pomalejší na to přijdou s první fakturou a pak už si to musí půl roku nechat. Po půl roce to zruší. Co je důležíté vědět: v O2 nejde o absolutní čísla, ale o přírůstky. Proč? Každé období, ať už je to měsíc, kvartál nebo půlrok se vykazuje, kolik přibylo zákazníků té a té služby u toho kterého operátora. A to jak odborné veřejnosti, tak akcionářům. No a lépe se prezentuje, že jsme nabrali třeba 100 tisíc zákazníků, než že 5 tisíc. To, že absolutní počet zákazníků je stále stejný nebo podobný, to už nikoho netrápí. Není důležité se starat, ale prodat. Že to zákazník po konci závazku zruší? Nevadí, ukecáme jiného.
11 Oprava:
ivzez | Mail | WWW | 04.08.2008, 05:45:00 | [X]
Avatar nenalezen
[6] Ta objednávka byla v listopadu 2005, takže před 2 a půl rokem ...
12 skladné
Palička | 01.02.2010, 05:19:00 | [X]
Avatar nenalezen
a co takhle si nerozbalený neobjednaný a omylem vyzvednutý balíček ponechat s tím, že si ho po dohodě mohou do 30 dnů vyzvednout a pokud tak neučiní, že jim začnete účtovat skladné? (příp. se spojit s dalšími takto postiženými a podat hromadnou žalobu).
Přidání komentáře